Translate this blog to your own language...

27 oktober, 2015

Pruttelpot & Wekkers

Heb een nieuwe aanwinst bij de ouderwetse keukenspullen
een pruttelpot of percolator 
Mijn oma had er een, de pot stond op het vuur
laag water erin en erboven in de bak de koffie...
en als je er verstand van had kon je aan de kleur
die opborrelde tegen het glaasje op de deksel
of  de koffie klaar was...
Zo samen met de poffert en de suiker en zoutstrooier
en de gebakschep vormen ze een leuk stilleven 
in de vitrine kast.

Aan de andere kant...
Jullie weten vast wel zo langzamerhand
dat ik graag cijfers en letters verzamel...
Misschien een tik van een typiste???
Op de bovenste plank van de kast...
zijn er wat cijfers van 1 t/m 12 bij...
Er is een oud wekkertje bijgekomen,
 de zilver kleurige...
Ze staan voor de sier, twee van het stel lopen wel...
Hoewel ik geen last heb van mijn eigen geratel op het toetsenbord
 Moet ik er niet aan denken...
dat ik naast onze grote klok...
deze beide wekkers ook nog laat lopen...
tiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktik.
Maar zo stil bij elkaar vind ik ze een leuk stel!

fijne dag,
groetjes van Marijke

5 opmerkingen:

  1. Oh, bij mij tikken twee klokken, ik vind dat een heerlijk geluid.
    Je hebt leuke verzamelingen, Marijke!
    De koffiepot is zeer herkenbaar, zo dronken wij vroeger ook koffie, ik heb er heel wat van gezet!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met name in de jaren 50 en 60 was het een populaire wijze van koffiezetten. Toch zie je de laatste tijd weer een hernieuwde belangstelling voor diverse vormen van slow koffie zetten zoals ze het op de dag van vandaag noemen.
    Tien minuten neemt een smakelijk zetsel koffie voor zes kopjes uit zo'n pruttelpot wel in beslag wanneer ik het me goed herinner.
    Paar jaar geleden bij het leegruimen van schoonvaders huis verschillende pruttelpotten naar kringloop gebracht, wie weet staan die ook ergens bij verzamelaar van oude keuken spullen.
    In mijn keukentje ook veel oud te vinden.
    Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens met één of meerdere klokken;-)

    Fijne dag,Ger




    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan mij van vroeger ook nog wel herinneren dat op deze manier de koffie werd gezet. Leuk dat je er nu ook een hebt. Zelf verzamel ik suiker- en zoutpotjes, maar deze wekkers zijn ook leuk om te verzamelen. Als het geluid van de wekkers maar niet al te hard is, is het ook wel weer een rustgevend getik ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herinner mij dat mijn grootmoeder ook zo koffie maakte .
    Leuk dat jij dat nu hebt gevonden .
    Mijn dochter heeft ook zo'n leuke wekker , ze heeft hem moeten afzetten , ze werd gek van dat getik s'nachts , haha.
    Fijne avond
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zo'n koffiepot.Ik kan het mij niet herinneren, maar die zal ook wel gebruikt zijn bij ons thuis. Mooi drietal wekkers en gezellig dat getik. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...